10 Mei 2022 Patrico

Gisteravond toch nog ff Spoleto binnen gewandeld, 2 stukjes pizza gegeten en ‘n klein ijsje en daar had ik voldoende aan, paar foto’s maken van de stad o.a. Van de mooie straatverlichting.

Om 7 uur blijkt dat de eetzaal pas om half 8 open gaat dus nog even wachten, eindelijk een ontbijt met bruin brood, een broodrooster en kaas en salami, gauw een paar extra broodjes gesmeerd en in de rugzak voor onderweg.

De route voor vandaag is niet lang maar wel hoog, veel klimmen vandaag en het wordt warm vandaag, ca 25 °, de route begint bij de brug en achter de brug zijn de roltrappen naar de kerk die gesloten is wegens verbouwing en naar het fort, het fort heeft tot 1982 dienst gedaan als gevangenis en daardoor zijn heel veel zeg maar alle wandschilderingen verdwenen, heel jammer want de foto’s waren mooi, om bij de burcht te komen lopen er maar liefs 8 roltrappen van ca 40 mtr lengte, dus het zou een behoorlijke klim zijn geweest, wat ze allemaal niet moeten doen om de toeristen het aantrekkelijk te maken.

Ook via de roltrappen weer naar beneden en toen de berg op, direct een mooi stenen pad, smal maar met stokken goed te doen, hier kom ik Hans en Jenneke weer achterop en we blijven een beetje stuiverwisseling doen, ze maken nog een foto van mij op een mooi punt en verder gaat de weg.

we hebben 3 dagen vanaf Assisi vlak gelopen, links en rechts voor en achter zie je bergen en het dal wat redelijk vlak is heeft veel weilanden en landbouwgrond, de boeren zijn druk aan het maaien en dat houdt in dat het weer wel goed blijft.

De weg wordt een beetje vlak, ik loop nu aan de andere kant van Spoleto en heb mooie vergezichten, ook kijk ik uit op een aquaduct uit de 14e eeuw de ponte Delle Torri, deze is helaas gesloten aan een aardbeving in 2019 en sindsdien gesloten, het geeft ons een omleidingsweg en die heeft mooie uitzichtpunten.

Fonteluco is het volgende gehucht waar ik door moet, 1 hotel, 1 bar en een hele oude kapel die om 12 uur dicht gaat. Helaas pindakaas, ik heb al zoveel van deze kapellen gezien dat deze er niet toedoet, gelukkig heb ik vanmorgen al een kaarsje opgestoken voor Theo van Ewijk die vandaag 90 jaar is geworden. Helaas kan ik vanmiddag niet naar z’n dinertje heen.

In Monteluco ga ik verder, de weg is nu een stijgende asfalt weg die ca 5,9 km stijgt met diverse haarspeldbochten, in deze bochten moet je altijd de buitenste bocht pakken want die stijgt het minste snel. Dus regelmatig van links naar rechts maar er is bijna geen verkeer.

Op een gegeven moment moet ik naar rechts, dacht dat het een pad was maar dat is net verkeerd gedacht, de weg loopt door en links af is een stijl, smal pad wat we morgen moeten gaan bewandelen, morgen moeten we eerst 1,2 km terug naar dit punt en we gaan met z’n 3en morgenvroeg

Nu zit ik in een Argriturismo Bartoli, boven op een berg met mooie uitzichten, leuke terrassen en een gesloten zwembad, het is dus toch nog te koud om te zwemmen, vanavond kunnen wij (Hans en Jenneke en ik) hier mee eten en morgenvroeg een ontbijt, dus daar heb ik geen zorgen meer over.

Mijn kleren zijn op mijn manier gewassen, de zweetkringen zijn er uit, de sokken schoon want ze zijn nat geweest en ze zijn door de zon en wind droog geworden, de hond heeft wel 1 sok mee genomen maar nu opnieuw gewassen en die wordt ook wel weer droog.

Nu even lekker genieten van deze korte maar stevige wandeling en morgen weer naar de 20 km toe, gelukkig meer dalingen dan stijgingen en nu een lekker biertje Peroni.