6 juli 2013

Gisteren (vrijdag) de laatste dag in de huiskamer. Tegen 2 uur belde Klaas en Trees op dat zij gearriveerd waren in het appartement. Al eerder was afgesproken dat ik dan langs zou komen om de deur open te doen dus dat heb ik gedaan natuurlijk. Kennis gemaakt met ze en vooral Klaas is al diverse keren in Santiago geweest. Ook helpen zij altijd in de Nederlandse herberg in St Jean de Port. Tegen 3 uur lopen we met z’n drieën naar de Rua de San Pedro. Komen we daar aan, is het een behoorlijke drukte, 2 fietsers, 2 wandelaars en 4 terugkomers zitten daar, best gezellig. Tegen 4 uur komt ook Rudo Franken er aan, hij is gisteren al binnen gelopen maar komt nu met een fiets. Weer een wonder, zeg ik, maar niet van Lourdes maar van Santiago, maar hij heeft de fiets van een pelgrim bij zich die vlak voor Santiago is gevallen. Even later komt Louis binnen strompelen samen met Piet, zijn maatje. Louis wilde weer op de fiets stappen en is van de pedaal afgegleden met als gevolg dat hij op de stoeprand is gevallen met de fiets en alle bagage boven op zich.

Hij vergaat van de pijn, wij kunnen niets doen en bellen daarom direct 112. Dat wil hij niet maar toch doen wij het. Even later komt er een ambulance voorrijden en die verplegers besluiten hem mee te nemen naar het ziekenhuis. Daar zijn foto’s gemaakt en ’s avonds hoorden we van Piet dat Louis 3 ribben gebroken heeft en de schouder gekneusd, hij moet wel 1 nacht blijven. Intussen hebben wij al wel 2 slaapplaatsen in een refugio gereserveerd maar alleen Piet maakt daar gebruik van, vandaag zitten ze in een appartement, wel iets duurder maar een stuk rustiger.

Gisteravond bij het eten bij TAMARÁ , toch wel ons eethuisje, hebben we natuurlijk over onze terugreis gesproken. Aangezien we toch eigenlijk al vrijdagmiddag alles hebben overgedragen vinden ze het goed dat ik al op zaterdag weg rij met de motor. Zoals jullie al weten heb ik besloten om niet in Roncevalle te gaan helpen.

Gisteravond met Helmut nog ff op een terrasje gezeten en geëvalueerd. We hebben beide een hele goede week achter de rug. Gisteravond mijn spulletjes allemaal gepakt en in de koffers gedaan, ook een kleine rugzak en die neemt Helmut mee op de motor. Daar ben ik wel blij mee want gewicht is het niet maar wel volume wat heel precies elke keer weer moet worden ingepakt.

Vanmorgen om 6 uur opgestaan, douchen en aankleden en alle spulletjes naar beneden dragen, heel rustig allemaal om de anderen niet wakker te maken. Gistermiddag heb ik mijn motor al uit de garage gehaald en op de stoep aan een lantarenpaal vastgeketend. De koffer dus vanmorgen op de motor, motorpak en laarzen aan en gaan met die banaan (nou ja banaan).

Heel bewust gekozen om vroeg te vertrekken om de hitte van vandaag voor te blijven. Om 8 uur gestopt om te ontbijten, tot 9 uur lekker gezeten want ik was al aardig op weg. Trouwens voor de hitte had ik niet hoeven te vluchten want ik heb de hele tijd in laag hangende bewolking gereden, ook wel mooi hoor want het rode zonnetje kwam regelmatig door de wolken schijnen.

Nu is het 5 uur,  zit op een hotelkamer te tikken in Burgos. Heb vandaag 530 km gereden en dat is best pittig op de motor. Onderweg nog koffie gedronken in een albergé waar een Canadese werkt die ik vorige week in Santiago heb ontmoet (Sylvia). Helaas was zij er niet, tegen half 3 ben ik gestopt, het werd echt warm en ik werd moe, vooral het laatste is voor mij een reden geweest om te stoppen.

Vanavond hier in het hotel eten, helaas hebben ze om half 8 pas ontbijt en dat vind ik eigenlijk te laat. Ik wil wel weer om half 7 vertrekken en denk dat ik dat ook doe, ontbijt ik wel weer onderweg.

Wanneer alles zo verloopt als vandaag dan zou ik woensdag of donderdag alweer in huis kunnen zijn en daar heb ik wel weer zin in.