Dag 66 & 67: 31 augustus en 1 september Lourdes

De dagen samengevoegd, niet omdat er geen internet was maar omdat ik geen tijd heb gehad om te internetten.

Ja, een klein beetje in tijdnood. Gisteren de 31e de hele morgen geholpen met rolstoelen uitzetten in de hotels voor de Limburgse bedevaart. ’s Middags een paar uurtjes voor mijzelf en o.a. het château bekeken van Lourdes, een heel mooi museum waar ik ca. 10 jaar geleden voor het laatst ben geweest. Om 5 uur naar de sacramentsprocessie en daarna met Jos, de andere Nederlander die in de Gité is, een pilsje gedronken. ’s Avonds was het zo gezellig in de Gité dat ik helemaal niet meer aan internet heb gedacht.

Vanmorgen vroeg op, Gerard van Tiel kwam mij al om kwart over 7 halen om de rolstoelen verder uit te delen. De rolstoelen inpakken in de vrachtwagen die extra gehuurd was, dan naar het Accuille om ze weer uit te laden. Meteen een rolstoel repareren die een klapband heeft gehad en naar Nederland terug moet met het vliegtuig (samen met een pelgrim van de VNB). Daarna naar hotel Gloria om een hoog/laag bed te demonteren en naar de b.g. brengen, dan zit het werk er ff op. Naar het station om de Nederlandse trein die net is binnen gelopen en om te kijken of je hand en spandiensten kunt doen. Het is net een reünie, je ziet alle reisleiders en vele bekenden, heel erg fijn en heel leuk.

Om ca. 1 uur naar het hotel Bon Pasteur om de bus uit Nederland met Joke op te wachten. Die is goed op tijd, een heerlijk weerzien met Joke, Jef en Jan de pastor. Ook met Peter en Gerda die Joke helpen in het hotel is het een weerzien.

Vanmiddag zijn mijn rugzak en de doosjes met kleren die ik al in juni in Lourdes heb achtergelaten gebracht door Gerard. Dus alles ff uitpakken en gauw onder de douche, want het is hier warm, ca 30 gr. Na de douche naar de openingsviering van 5 uur en naar de permanance, het kantoor van de bedevaart. De kerk is goed gevuld en de geluidsinstallatie is beter dan ooit wat de sfeer van de H. Mis ten goede komt. Vlak voor de viering zie ik Riet Oude Lansink, een heerlijk weerzien en we hebben beide tranen in onze ogen van blijdschap. Na de viering even met een paar reisleiders naar de Cintra, ons stamcafé in Lourdes. Tonnie, Yvette en Victor zijn er, Theo,  Jan en ik kom te laat aan tafel om 7 uur, iedereen vraagt hoe het is.

Vanavond om 9 uur de reisleidersvergadering en ik heb mezelf uitgenodigd bij Theo. Geen probleem, ga lekker achterin de zaal zitten en kan nu kijken hoe een ander het doet. Zelf heb ik deze vergadering al jaren geleid en nu kan ik alles op me af laten komen, heerlijk. Ook vanavond om 10 uur de grote kruisweg in het donker. Alleen voor de vrijwilligers, maar ik voel mij hier ook vrijwilliger dus ik ga ook mee.

Morgenvroeg om half 9  de mis aan de grot en daarna ga ik Gerard nog helpen met de laatste werkzaamheden en rollend vervoer.

Omdat hotel Bon Pasteur helemaal vol is geboekt slaap ik 2 nachten in een ander hote,l Lys de Marie. Ook een prima hotel waar echt helemaal niets mis mee is.

Dit was weer een berichtje uit Lourdes en ik zal jullie verder op de hoogte houden van alles hier.

Groetn uut Lourdes

Hans uut Twente

3 reacties

• Harrie en Ans schreef:

Hartverwarmend om te lezen,alle ervaringen wat een mens in Lourdes kan op doen maak jij in alle opzichten wel mee!!Hans geniet er van,we hopen dat je er nog heel lang op kan teren,straks weer op weg naar Santiago!
    Alle goeds gewenst,nogmaals geniet van deze byzondere tijd!Heel veel groeten van de nieuwe vutter!

• lieke schreef:

Lieve Hans,
    Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt in Lourdes, al die bekenden dat doet een mens goed . Je accuutje is dan straks goed opgeladen voor de eindstreep Santiago.
    Liefs Lieke

• Hallo Hans.
    Wat geweldig dat je in Lourdes bent . Uit jou verhaal blijkt hoe diep ook jou ,Lourdesgevoel”licht .( herkenbaar )
    Juist nu merk ik hoe veel heimwee ik zelf naar Lourdes heb. 28 sept vertrek ik naar Ghana en zal zeker daar de Lourdesgrot bezoeken. nogmaals dank je wel namens de weeskinderen in Ghana .