29 januari 2012 Egyam-Accra

Na een hele slechte nacht waar ik bijna niet heb geslapen (altijd zo de laatste nacht) ben ik al vroeg uit bed. Onze zanger van 5 uur heeft ons een pleziertje gedaan en na 10 minuten was het alweer stil, toen pas ben ik ook in slaap gevallen maar om 7 uur er wel uit.

Wij köttelen een beetje in en rondom het huis en gaan tegen 10 uur naar Egyam om naar de kerk te gaan. De priester van Egyam is al een paar maanden naar een andere plaats vertrokken en leken nemen deze taak over. Een gebedsdienst die, omdat wij er ook zijn, niet in het Zwanti maar ook in het Engels wordt gedaan waar de mensen zichtbaar moeite mee hebben. Er wordt gedanst in de openluchtkerk en bijna iedereen doet mee, staan lekker met de heupen te draaien. Wij staan wel maar kijken onze ogen uit. Op de banken waar wij zitten komen ook kinderen zitten en gaan allemaal heel dicht tegen ons aan zitten. Ze willen ons gewoon aanraken, ook de kinderen van het dorp willen dat. Wij worden uitgenodigd om onze financiële bijdrage naar voren te brengen en lopen gewoon mee met de dansende menigte, in het kerkje zitten wel 200 mensen.

Tegen 12 uur vertrekken wij. Enkele mensen zien dat en die weten dat ik terug ga en lopen ons achterna om afscheid te nemen. Steven, de kleine boer en Ceciëlia zijn dochter komt ook uit het koor en natuurlijk een paar kinderen van het weeshuis.

Mijn koffer wordt gehaald uit het weeshuis. 1 koffer, ik laat heel veel kleren hierachter, overhemden, ondergoed, wandelbroeken, sokken en mijn medicijnen die ik gelukkig niet nodig heb gehad laat ik ook achter.

Thea en Herman rijden mij naar Takoradi en daar staat Ebo op mij te wachten want hij rijdt mee naar Accra. Op het busstation kopen wij 2 kaartjes van 11 GHc (5,50 €) en de koffer moet extra 3 GHc kosten. Ik zit in de bus met 36 allemaal zwarte mensen, toch wel een beetje vreemd. Ebo en ik zitten naast het gangpad en naast mij zit Franklin die in Accra studeert en weer teug moet. Onderweg wordt er een paar keer gestopt, niet om te wisselen van chauffeur maar om eten te kopen langs de kant van de weg, ik koop 4 grote ananassen en die moeten de koffer ook nog in.

In Accra stappen we uit op het busstation en met een taxi rijden we naar de airport toe. We zijn mooi op tijd, tegen 7 uur zijn we er al en het vliegtuig vertrekt om 11 uur. Ebo en ik drinken en eten nog wat samen en dan ga ik de administratieve zone in. Ebo gaat naar z’n slaapadres in Accra want het wordt te laat op terug te gaan. Mijn paspoort wordt wel 7-8 keer gecontroleerd, 2 x een body scan en dan is het wachten om naar het vliegtuig te gaan. Met 1 bus worden we daar naar toe gereden en ik zit lekker helemaal achterin, de stewardess komt uit Oldenzaal dus wie kunt ook nog plat pröten. We kletsen er heel wat af op de vlucht en ik ben dan ook de laatste die het vliegtuig verlaat in Amsterdam. maar dan is het al maandag de 30e.