3 juni 2014 SJPdP

Om mijn verhaal van gisteren af te maken: om half 8 gaan we eten, maar eerst is er een voorstellingsrondje. Dat gebeurd als volgt: Joxina, de eigenaar, pakt een virtueel balletje onder de tafel en gooit die naar iemand toe. Deze persoon vangt het balletje en zegt alleen zijn naam. In de 2e ronde, wanneer je nogmaals de bal krijgt, dan vertel je waar je vandaan komst, waar je heen gaat of welk land je komt.

Tegen 8 uur is dat allemaal gebeurd en begin je te eten. Heerlijke championne soep. Ik moest gelijk aan onze Jeroen denken. Daarna een pastaschotel met heel veel kaas en blokjes ham en als dessert een bakje yoghurt met appelschijfjes. Smaakte heerlijk en ook voldoende.

Ik slaap op een kleine kamer samen met 2 Duitsers uit Frankfurt. Ze stoppen nu en gaan overmorgen terug. Ze zijn vandaag de oversteek aan het doen naar Roncesvalles,  morgen doen ze rustig en donderdag weer naar huis. Reinard heeft duidelijk een kleine blaas want hij is vannacht 4 keer naar het toilet geweest “um zu pinkeln”.

Tegen 10 uur waren we plat en ik heb heel goed geslapen maar 4 keer wakker geweest. Vanmorgen om  half 7 wakker en om 7 uur eruit en naar het ontbijt. Toch wel een beetje spanning van de andere pelgrims omdat die nu gaan lopen en op 2 na allemaal voor het begin. Om 8 uur was ik klaar om weg te gaan want ik wilde een mooi stuk door de bergen lopen  (wat is gelukt)  en wat geocaches zoeken wat ook is gelukt (12x). Maar wat is het vandaag zwaar geweest! Ik heb op hele smalle paadjes gelopen waar links de berg heel steil naar beneden gaat. Op een gegeven moment stopte de weg helemaal en moesten wij door een weiland met allemaal koeien en schapen bergop en de weg opnieuw vinden. Wij zijn 3 andere pelgrims en ik,die elkaar daar precies in het weiland ontmoetten, boven ons een aasgier, op de rots iets verder nog een, omdat ik zoals altijd een andere route naar boven nam dan de anderen, kwam ik ineens in hoog gras terecht met veel rotsen. Achteraf bleek dit ook de juiste weg te zijn en iets verderop begon het bergpas weer. Maar in dat hoge gras lagen wel 3 aangevroten karkassen van schapen waar niets meer van over was dan een paar ribben en een schedel.

Omdat het hier steeds bergopwaarts ging en ik al een kleine 10 kilometer had gelopen heb ik nog een laatste cache gezocht en ben terug gegaan naar SJPdP. Weer dezelfde weg terug door het weiland en de koeien, en het dalen is zwaarden dan klimmen. Van het bergoplopen word je bekaf en van het dalen krijg je zere tenen in de schoenen.

Omdat op de heenweg 1 stuk er bij was waar alleen modder was, heb ik op de terugweg een andere route genomen. Ja Ria, ook hier andere wegen!! Dankzij mijn GPS ben ik goed gelopen maar wel ca. 5 km meer dan de hoofdweg.

Heb me net gedoucht, de kleren weer gewassen en die nu op de waslijn hangen om te drogen. Even het dorpje ingegaan en een pilsje gehaald en nu weer in de Alberge om dit verhaal te tikken.

Vanavond zal wel weer hetzelfde gebeuren als gisteravond dus dat hoef ik niet meer te vertellen. Morgen ga ik weer een stuk wandelen maar nu de andere kant op naar het westen. Tenminste als het weer goed blijft want het zou morgen gaan regenen en ik ben een mooi weer wandelaar geworden.

Genoeg voor jullie om te lezen dus…