4 juni 2014 SJPDP

Laten we vandaag beginnen met onze Bertus te feliciteren. Bertus, van harte gefeliciteerd en een hele mooie dag met Trijnie en Ellen!

Zo dat hebben we niet vergeten. Gisteravond hetzelfde ritueel als eergisteren, dus ik hoef daar niet veel meer over te zeggen. Wel dat we de hele avond met 3 Ameriknen hebben zitten te kletsen tot dat we gevraagd werden om naar boven te gaan want het was 10 uur. Met andere woorden, heel gezellig. Vanmorgen zijn ze droog vertrokken de pelgrims, maar na een klein half uur kregen ze de zegen van boven. Ik ook want ik was al aan het wandelen op de GR 10. Dat is een wandelweg die dwars door de Pyreneeën gaat van kust naar kust. Gisteren ook al een heel stuk gedaan en vandaag de andere kant op om ook geocache’s te zoeken en te vinden (14x).  Dus vanmorgen eerst de anderen uit gezwaaid en toen met mijn 2 kamergenoten Wilfried en Reinold op pad om te wandelen en te zoeken. Trouwens vannacht maar 3 keer wakker geworden.

Reinold had het na 2 cache’s al gezien en ging weer terug om zijn kleren te wassen. Samen met Wilfried ben ik verder gegaan, gelukkig konden we schuilen onder een luifel bij mensen die niet thuis waren. Dus die wisten van niets dat ze bezoek hadden, maar we zijn toch behoorlijk nat geworden. Ondanks dat ik mijn vuurrode regencape om had was alles in korte tijd doorweekt. We zijn toch doorgegaan met zoeken en met een goed resultaat. Thijs ik haal je in. Maar na regen wordt het altijd droog, dus verder lopen met de natte kleren had geen zin dus cape af en regenjas aan. Die zou ook waterdicht moeten zijn maar dat dus niet was. Na de 1e bui kwam de 2e en de 3e, dus wij gingen bergop met natte kleren. We waren al ong. 8 kilometer op weg (volgens de borden) toen wij van de weg af gingen een stenen kiezelpad op omhoog. Op de terugweg heb ik de hoogte gemeten met mijn GPS en wij zijn van 163 mtr naar 783 mtr geklommen over 4 kilometer, dus dat was heftig klimmen. Tegen half een zijn we gestopt met zoeken maar wel boven op de berg. We hadden via de andere kant weer naar beneden kunnen gaan, maar dan hadden we hetzelfde stuk weer omhoog gemoeten en daar hadden we geen zin in.

Dus weer naar beneden in regen bui no4. Maar dat maakte niets meer uit, want alles was toch al nat. De terugtocht toch nog een stukje omgelopen want we hadden 1 cache gemist. Nu dus niet meer want ook deze werd gevonden. We deden meer dan 5 kwartier over de terugweg tot het asfalt en toen nog 2 uur terug naar de herberg. Gelukkig stond er een klein windje zodat de kleren droog woeien. Onderweg toch een restaurant gevonden waar we koffie konden krijgen en tegen 3 uur weer terug. Uitblazen, kopje thee drinken, natte kleren ophangen en douchen, kleren wassen en ophangen en nu net  de kleren weer opgakt en in de zakjes gedaan. Dat is het voordeel van snel drogende materialen.

Net 1 pilsje gedronken met Wilfried en 2 appels gekocht en nu zit ik te tikken vlak voor het eten van 1/2 8.

Morgen gaat het beginnen! Ik heb me voorgenomen dat te doen wat ik altijd heb gezegd, nogmaals naar Roncesvalles te lopen ondanks dat de weervoorspellingen slecht zijn. Vandaag en gisteren zoveel kilometers in de benen gedraaid dat het wel moet lukken, die oversteek van ca 28 km. door de bergen. Hopelijk kunnen we wat zien en is het niet mistig of veel regenwolken.  Ook moet ik mijn tas inpakken mijn rugzak neem ik mee maar de kleine rugzak die ik de afgelopen 2 dagen en in Lourdes heb gedragen gaat met de bus daarnaar toe. Uiteraard zal daar het meeste gewicht in zitten en dan heb ik hooguit 6 kilo op mijn nek. Zo zie je maar dat pelgrimeren ook veel denkwerk met zich mee brengt. Zekers nu ik begin aan het 2e deel van deze tocht, het hospitaliseren in Roncesvalles  maar dat begint pas vrijdagmiddag 2 uur.

Nu staat het eten klaar dus zeg ik voor de laatste keer,